onsdag 26 februari 2014

veckans profil: Sophie Håkansson




oh, here she is





Sophie Håkansson
är en go och glad helsingborgstjej
som jag första gången träffade
på munka folkhögskola
i höstas

som f d elev på munkas utbildning
experimentell fotografi
fick hon i uppdrag att fotografera
som hon bl a plåtade mig för


I Studio JK´s kök.


sophie skulle jag vilja beskriva som
öppen, go och glad, som jag redan nämnt
snygg, varm, mjuk och väldigt aktiv

hon har alltid haft ett stort bildintresse
och har alltid tittat mycket på bilder och fascinerats av dom
dessutom bar hennes mormor, som var fotograf
alltid på en kamera
och sophie snappade snabbt upp
mormoderns speciella bildtänk
som inspirerade och satte igång tankar

men före munka och fotoutbildningen där
var det många vändor med utomlandsvistelser,
utbildningar och arbeten

efter gymnasiet
vikarierade hon på en teaterförskola
åkte till denver ett år som au pair
utbildade sig till personlig assistent på sundsgården
gick en collegelinje ett halvår i jönköping
och ett halvår i chicago, där hon studerade konst
i dalarna läste hon design och grafisk teknologi i tre år
tog en distanskurs i kreativt skrivande
när hon sedan jobbade som personlig assistent
kände hon att hon hade lite tid över och började fotografera
och kom på att this is it, i princip

hon sprang över info om fotoutbildningen på munka
och var den första kullen att gå den
på praktiken gjorden hon bra ifrån sig
och detta resulterade i sin tur en anställning på
studio jk
(där jag nu har min praktik)

när hon inte håller på med foto
reser hon gärna, är allmänt kreativ
och pysslar och gör om gamla grejer och möbler
träffar familj och vänner

hon håller sig frisk och alert genom
att äta veganskt, vara mycket ute i naturen
och t ex att träna styrketräning, spinning och trx
- som är det nya :)




Miss Sophie


Tack Miss Sophie för att du ville vara med i min blogg!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar