tisdag 29 oktober 2013

Uppsala....

 
de senaste två dagarna har jag tillbringat i Uppsala
där jag har en moster, kusiner och kusinbarn
(den enda släkten jag har i Sverige)
 
det allra bästa med Uppsalavistelsen var
när jag och moster satt själva
i hennes stora nersläckta lägenhet
alla hade gått och lagt sig
ett ljus brann som vanligt under korset
som hon har i köket
 
vi hade balkongdörren öppen och rökte som skorstenar
och drack Prosek (Kroatiskt dessertvin) och brännvin
 
det är nämligen en grej för mig
att sitta och röka med moster
 
när jag var ungefär 12 eller 13 år
och vi hälsade på hos moster Barbara en gång
var det så att en kväll
när mina föräldrar hade gått och lagt sig
 
satt moster kvar vid teven
och rullade cigaretter (som alltid)
jag tassade upp och satt smygrökte med henne
och pratade hemlisar
 
minnet av den stunden har jag
alltid hållit kvar i hjärtat
det har betytt mycket för mig
 
~
 
nu när vi återigen satt och rökte
berättade moster som vanligt en massa
om släktingar som pratat med andar
om döda släktingar som varit på besök
om familjemedlemar med "särskilda gåvor"
o s v, o s v
 
jag har alltid älskat att lyssna på
kvinnorna i min släkt
allt de säger är så mystiskt
och spännande
 
det tycker jag fortfarande
 
~
 
idag lyssnade vi på och sjöng till
gamla kroatiska låtar
schlagerdängor och låtar
som slet i mosters hjärta
 
moster och kusin Valentina dansade
jag tittade i gamla album från 70-talet
när moster var ung och Vansinnigt Vacker!!
och jag hade en ruva på näsan
 
 
~
 
 
promenerade med min kusin i Gottsunda


moster Barbaras hus...



på tåget tillbaka till Stockholm...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar