lördag 7 mars 2015

split, i love you



hittade denna bild på
ryska rese-webbsajten
yougoto.ru
där dom skriver om
mitt älskade

split

bilden tog jag efter att jag
(förmodligen) ätit en rižoto
på konoba marjan

marjan, som är ett berg
väster om stadskärnan
är splits stolthet
och allt är i princip döpt
efter det

folket älskar sitt berg
och skriver låtar om det
döper sina restauranger, klubbar
och krogar efter det...


~


kommer man med buss till split,
vilket jag för det mesta gör,
hamnar man nästan direkt på
splitska riva -
torget längst med vattnet
där restaurangerna, caféerna och barerna
ligger vägg i vägg i en lång, lång rad

det torget framkallar alltid
hög puls och tårar
hos mig

min första impuls burkar vara
att jag måste kasta mig ner
på de blankslitna stenarna
och stortjuta

(försöker dock vara en stor tjej och håller det inne)


~


i split vill jag dö


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar