onsdag 28 augusti 2013

i pianorummet


min kurskamrat Peter dokumenterade med sin mobil
när min grupp höll en presentation
här försökte vi illustrera korta och snabba slutartider

~

idag hängde vi upp våra bilder vi hade skickat in när vi ansökte till skolan
vi har ett rum som kallas för pianorummet
det ligger precis mellan två matsalar och är ganska trafikerat under lunch- och fika-tider
vilket gör det till ett perfekt visningsrum



Här är jag framför några av mina bilder. Tror det var Nadja som tog kortet.

John berättar om sina bilder

idag hade vi bla gruppfoto på schemat
d v s vi skulle ta ett klassfoto
självklart skulle vi göra det själva

vi delades in i fyra grupper och varje grupp fick välja en plats att ta detta fotot på
en av grupperna valde att ta klassfotot
i ett gammalt hus som finns på skolans gård
i huset kryllade det med spindlar så det var lite otäckt
jag snabbade mig efteråt och klickade av detta innan jag rusade ut
självklart blev bilden urdålig
men den kommer här i alla fall :)




att röra sig dagligen i den här miljön är rena lyxen och jag njuter så mycket det går
här är en av Munka-eleverna i full action

  
~

förutom allt det här har vi försökt fördjupa oss i Roland Barthes tankar om fotografi
vi har försökt förstå vad begreppen
referent, studium och punctum innebär
men det tänker jag inte tråka ut er med här :)

däremot har vi förstått idag, efter den här genomgången
att vår kursledare inte kommer nöja sig med att
"jag tog den här bilden för att jag tyckte det var fint"
(men det har jag i och för sig begripit från första början)

vi ska inte avbilda utan skapa bilder
utefter vad vi vill berätta eller förmedla,
vi ska förstå vad och varför vi tagit den
vad vi vill ha sagt o s v

ett plus är om bilden innehåller ett punctum
d v s något som inte nödvändigtvis är ett budskap 
men som överraskar, något man dröjer sig kvar vid

okej då, då fixar vi väl det!

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar