fredag 27 december 2013

vinter








jobbar vidare på mitt kära sjukhusbibliotek
nu över jullovet

känns skönt att vara "hemma" igen
för en stund

nästa vecka är det 12 år sedan
jag blev anställd på sjukhusbiblioteket

åren går snabbt


~


förutom att vi har jullov från skolan
så har jag plenty of stuff att fixa med

har bl a en uppgift som vi ska göra på tema
vinter

en A4 sida med text
och en bild eller en bildserie

vi ska efter jullovet
skapa en tidning på detta tema
och få tillfälle att lära oss
InDesign

har funderat fram och tillbaka på vad det skulle kunna vara för text
och igår när jag satte mig vid datorn för att börja
så var jag bara totalt blank i huvudet

dessutom visste jag inte
om texten skulle vara uppdiktad eller om det skulle vara fakta
eller hur jag skulle tänka över huvud taget

mailade min lärare som jag har i digital bild och frågade
"du ska låta din text spegla dig och ditt konstnärskap"
svarade han

då var det något som lossnade

håller ibland fortfarande en uppgift långt ifrån mig
d v s jag tänker på resultatet
att det ska presenteras för någon
och att det ska se bra ut
istället för att utgå från mitt innersta
och gå på den känslan

just de orden han skrev
fick mig att i ett svep
återgå till mig själv
och landa igen


~


jag skrev genast tre texter
(alltid bra ha olika alternativ att välja av)
men upptäckte att jag förmodligen inte kan
kombinera det med passande bilder

så nu ska jag istället börja med bilderna
och därefter knåpa ihop ny text / nya texter

känner inte att jag gör saker i onödan dock
har upptäckt att det inte är så dumt att ha
ett lager med bilder och texter som man kan plocka fram
efterhand det finns tillfälle

och tillfälle finns det alltid






bilderna som ni ser i detta inlägg
är tagna i februari 2012

jag hoppas lite att vi kan få sånt här fint väder igen
som det är nu är det visserligen ganska milt och skönt
men tyvärr regnar och blåser det stup i kvarten

nej, någon liten vecka med snö och minusgrader
hade det gärna fått vara för min del



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar